A szimulátorok rétegjátékok, ezt a tényt pedig el kell fogadnunk rögtön a cikk elején. Megítélésük többnyire szubjektív, a cikksorozat célja azonban az, hogy a valóban kezdőknek segítsen elindulni ebben a remek világban.

Assetto Corsa – A népszerű öreg harcos

Kezdjük rögtön azzal, ami itthon talán az egyik legnépszerűbb. Az Assetto Corsa 2014-ben jelent meg PC-re, tehát nem mai gyerek. Ebből kifolyólag a korábbi cikkben összeállított gépünkkel gyakorlatilag szárnyalni fog, függetlenül attól, hogy többjátékos módban játszunk a neten, vagy egymagunk körözgetünk, esetleg gépi ellenfelekkel mérkőzünk meg.

Nem csak azért szeretik, mert nincs nagy hardverigénye. A játék ezen sorok írásának pillanatában 20 €, azonban a Steamen sokszor van akciózva, illetve egyéb kulcsos oldalakon még alacsonyabb áron juthatunk hozzá. Mivel 5 éves, ezért rengeteg különböző DLC (fizetős extra letölthető tartalom) kapható hozzá új pályákkal és autókkal. A paletta nagyon széles és a fizika is többnyire rendben van.

Ami nagy előnye, hogy a SimRacingSystem egyik legkedveltebb címe, így gyakorlatilag a nap bármely időszakában találhatunk magunknak ellenfelet. A SimRacingSystem egy ingyenes megoldás arra, hogy különböző sorozatokban megmérettethessük magunkat online. Előre kiírt időpontokban lévő versenyekre nevezhetünk és a rendszer összegyűjti a játékosokat és lebonyolítja a futamot.

Az Assetto Corsa hazai népszerűsége miatt könnyedén találhatunk magunknak ligát is, ahol komolyabb szabályozás és felügyelet mellett róhatjuk a köröket fix időpontban. Ennek hátránya és előnye is van, előbbi leginkább az, hogy ha mondjuk az általunk kinézett bajnokság minden héten szerdán nyolc órakor van, akkor állandóan szabaddá kell tenni magunkat és ez nem mindenkinek megy könnyen. Előnye, hogy lehet ismerkedni, barátkozni és ha jó közegben van az ember és esetleg még segítséget is kap, akkor sokkal könnyebb az élet.

Ha valakinek nem igénye mások ellen menni, ebben a szoftverben akkor is megtalálhatja magának a szórakozást. A játék gépi ellenfelei egészen tűrhetőek, illetve tudunk benne egyedül driftelgetni, mókázni, ha épp ahhoz van kedvünk. Lehet bajnokságot futni, vagy akár csak egy-egy gyors versenyt.

Némi hátrányt jelent a grafika, mert az pont olyan, amilyen egy 2014-es játéknál elképzeljük. A többjátékos módban az ütközések és összeérések során elég furán tud viselkedni, de nem hinném, hogy az elején ezzel különösebben foglalkoznunk kéne.

Az Assetto Corsa egy remek kiindulópont lehet, főleg, ha nem akarunk sok pénzt elkölteni, de tudni kell, hogy ez már a múlt és csak halványan a jelen, jövője pedig egyértelműen nincs.

Assetto Corsa Competizione – A nagyon hivatalos

A név becsapós lehet, a Competizione ugyanis nem az Assetto Corsa folytatása. A 2019-ben megjelent játék a Blancpain GT Series hivatalos szimulátora, amely sajnos több hátránnyal jár, mint előnnyel.

A hátrány egyértelműen az egyrétű és sovány tartalom. Csak GT3 kategóriájú autókkal versenyezhetünk és csak a valós sorozat által látogatott pályákon, amiből nincs túl sok. Hamarosan érkeznek újak, illetve a jövőben is várható még több, ám ez ezzel együtt is nagyon kevés.

A fizika nagyjából rendben van, az egyjátékos és többjátékos módban is egyaránt szórakoztató és a hangok kegyetlen jók benne, azonban ennyit tud. Kinézetre modern, hangulatos, van benne eső, amit viszonylag jól is szimulál, úgyhogy összességében el lehet lenni vele, de csak amolyan másodlagos szoftvernek ajánlanám, kezdésnek semmiképp, úgyhogy ugorjunk is.

Automobilista – A kis fura haver

Az Automobilista csak azért került bele ebbe a cikkbe, hogy tudjuk, hogy ilyen is van. Röviden annyit kell tudni róla, hogy egy a régi időkben népszerű játékhoz, név szerint az rFactorhoz pár külső tartalmakat hobbiból gyártó emberke összeállt és kimaxolta azt, amit abból ki lehet. Ez manapság nagyon vékony és bár a játéknak vannak fanatikusai, gyakorlatilag az egyik legkevésbé játszott szimulátor, amit a számok is alátámasztanak.

Se kezdésnek, se folytatásnak nem való, ezért csendben továbblépünk.

rFactor 2 – A fizikus

A sorrend szándékos és remélem nem ugrottad át az előző bekezdést. A kétezres évek derekán az egyik legjobb és legnépszerűbb szoftver az rFactor volt. Ebből kitalálható, hogy az rFactor 2 nem más, mint a folytatás. Itt valódi második részről beszélünk, nem úgy, mint az Assetto Corsa esetében.

Az rFactor 2 gyakorlatilag az éllovas a szimuláció terén. Olyan sokrétű szoftverről beszélünk, amely képes többek között a „flat spot” jelenséget visszaadni, kapunk esőt, dinamikusan változó napszakokat, pályahőmérsékletet, stb…

Egyre több a gyári tartalom, ami az első rész nagy hiányossága volt, emellett kezdenek feléledni a fejlesztők versenyek szervezése terén is. 2019-ben először rendeztek hivatalosan Le Mans 24h-t, igaz rosszul sült el, mivel a szerverük nem bírta, de legalább már próbálkoznak.

A gépi ellenfelek gyári tartalmakkal jól használhatók, online pedig többnyire ligázni tudunk a már korábban leírt hátrányokkal és előnyökkel. A játék kikerült a SimRacingSystem kínálatából, így sokszor nehéz dolgunk van, ha komoly versenyeket keresünk. Vannak úgynevezett publikus szerverek szinte minden játékban, de ezeken általában a káosz és zűrzavar uralkodik, ettől függetlenül van aki ezt szereti.

Kezdésnek abszolút jó lehet, de ha célunk a heti több alkalommal való többjátékos versenyzés, akkor azért még ne nyomjunk a „kosárba tesz” gombra Steamen, hanem menjünk tovább.

RaceRoom – Az arany középút

Az igazán semmivel nem kiemelkedő RaceRoom-ra nem tudtam jobbat kitalálni az arany középút jelzőnél. Ez tényleg az. A fizika jó, de semmi extra, a hangok nem rosszak, a grafika szintén elfogadható és az online és offline versenyzési lehetőségek is egyaránt kielégítőek.

Nagyon fontos, hogy a játék ingyenes, bármikor letölthetjük és kipróbálhatjuk, ezért semmiképp sem szabad elmenni mellette. A már korábban is említett Steam-re kell regisztrálnunk és már tölthetjük is. Kapunk pár autót és pályát az ingyenes változatban, azonban ezen felül minden tartalomért fizetnünk kell. Abból viszont akad bőven, mivel rengeteg pályát és különböző autót vehetünk magunknak, amik egyébként árban nem is olyan vészesek.

A gépi ellenfelek (AI) meglepően jók, sőt talán ebben a játékban a legjobbak, így ha nem akarunk más játékosok ellen menni, akkor talán ez lehet a legjobb választás. Indíthatunk magunknak bajnokságot itt is, tudja a játék a GT, WTCC, WTCR szabályrendszert is fordított rajtráccsal, ahogy kell.

Ha embertársaink ellen akarunk megmérkőzni, akkor itt is van lehetőségünk használni a SimRacingSystem oldalát. Kevésbé népszerű, mint az Assetto Corsa, de mindig találhatunk futamot azért, ráadásul itt a fejlesztők is kitesznek magukért. Rendszeresen indítanak mindenki számára elérhető online spécibb versenyeket, mint pl. 2,4 óra Spa-ban, továbbá ez a játék a hivatalos eSport WTCR bajnokság, de számos komolyabb díjazású egyéb széria otthona is. Ligákból szintén nincs hiány, többet is találunk országhatáron belül.

Kezdőknek kihagyhatatlan, már csak az ingyenesség miatt is. Ha nem tetszik, akkor csak simán letörlöd.

iRacing – A „drága” piacvezető

Szándékosan hagytam a végére a legnépszerűbbet. Az iRacing aktív játékosbázisa többszöröse bármelyik másik szoftverének, gyakorlatilag toronymagasan első ebből a szempontból. Hogy miért? Mert sokrétű és kompetitív, amit a szimulátoros réteg egy elég nagy hányada kedvel.

Nincs vita abban sem, hogy amennyire népszerű, annyira drága. Egy egészen egyedi szisztéma szerint működik, ugyanis magát a szoftvert nem tudjuk megvásárolni, hanem előfizetéses rendszerben hozzáférést kaphatunk. Sokaknál már ez kiveri a biztosítékot, pedig nem kéne így lennie. Az egyetlen játék ami nem csak létezik, hanem szolgáltat is. A fejlesztők egy komplex rendszert építettek köré, amely magában foglalja az egyéni profilokat és az ehhez tartozó összes statisztikát.

Nagyon egyszerűen elmagyarázom a működését. Megérkezünk a játékba és van néhány ingyenesen elérhető tartalom és bajnokság, hogy nekiláthassunk karrierünk építésének. Alapvetően a kompetitív többjátékos rendszerben gondolkodik a szoftver, abban viszont nagyon. Profilunkhoz egy jogosítvány és egy rang pontszám is tartozik. Ezek arra kellenek, hogy be tudjon minket sorolni a megfelelő szerverre, amikor jelentkezünk egy futamra. Itt gyakorlatilag az ovál versenyzéstől a pályaversenyeken át a rallycrossig minden van.

A nap bármely szakában komoly mezőnnyel mérkőzhetünk meg szinte minden szakágban. Ezt mi sem bizonyítja jobban annál, hogy a legtöbb valós versenyző itt méretteti meg magát. Csak pár példa: Max Verstappen (F1), Carlos Sainz (F1), Lando Norris (F1), Tassi Attila (WTCR), Bebu Girolami (WTCR), Philipp Eng (GT Series), Daniel Juncadella (DTM), Kelvin van der Linde (ADAC GT Masters), Scott McLaughlin (Supercars), Shane van Gisbergen (Supercars) stb… Nagyjából még több, mint 50 nevet tudnék felsorolni, többek között olyan szériákból, mint az IMSA, a Nascar, az IndyCar, a BTCC, a WRX, de szerintem fogadjuk el az előbbi állításomat tényként, szinte kivétel nélkül ezzel játszanak a profik, akik nyitottak az online versenyzésre. Olyan szempontból is közel áll a valós versenyzéshez a játék, hogy ezzel rendezik a Nascar esport szériáját is, amit élőben közvetít az NBC az amerikai televízióban.

A pályák és az autók ugyan az előfizetésen felül külön pénzbe kerülnek, de okosan gazdálkodva és előre tervezve nem lesz drágább a hobbink, mint a horgászat. A pályák, autók ára 12-15$ körül mozog, cserébe viszont megkapjuk azt a komplex rendszert, aminek segítségével sosem fogunk unatkozni.

A hosszútávú és kiemelt események egyaránt hivatalosan megrendezésre kerülnek évek óta, mint például a Le Mans 24h, a Nürburgring 24h, az Indy500, vagy épp a Daytona 500.

Ha kompetitiv alkat vagy és célod, hogy egy nagy online közösségben nap, mint nap sokat versenyezz, akkor az iRacing az ára ellenére is a legjobb választás lehet még kezdésnek is.

Hol a többi?

Egész egyszerűen nincs több modern és népszerű szimulátor program jelen pillanatban. Vannak még különböző szinten létező autós játékok, mint például a Codemasters féle F1 2019, vagy a Gran Turismo széria, de említhetném itt a Project Cars 2-t is. Ezek a simcade vonalat kéviselik.

Simcade-nek (A simulation és az arcade szavak összeolvadásából keletkezett kifejezés) nevezik azokat a játékokat, amelyek bizonyos elemeikben ugyan szimulátorok, például lekezelik a különböző pályahőmérsékleteket, gumikopást, esőt stb…, azonban ezt nem teszik olyan szinten, hogy valósághűnek hasson. Persze egyik játék sem 100%-os, még a szimulátorként bemutatott darabok sem, de lényegesen jobban törekednek arra, hogy minél élethűbbek legyenek. Az előző bekezdésben leírt játékok ezt nem tudják, ami azonban nem jelenti azt, hogy ne nyújtanának remek szórakozási lehetőséget.

A játékok besorolása teljesen szubjektív, van aki a Project Cars 2-t, vagy az F1 2019-et is vérbeli szimulátornak tartja, azonban komolyabb szimes körökben ez nagy ellenkezést válthat ki (vagy épp nevetést).

Nem utálom én sem a könnyedebb szórakozást biztosító címeket, csak egész egyszerűen a fent leírt okok miatt nálam nem férnek bele a szimulátor kategóriába, ezért nem is foglalkozom velük.

Vége

Remélem sikerült kiválasztani a megfelelő játékot is, így aztán ezzel az írással a szimulátor kezdőknek cikksorozat véget ért. Izgalmakban és csatákban gazdag jó versenyeket kívánok!